We gebruiken cookies om u te helpen efficiënt te navigeren en bepaalde functies uit te voeren. U vindt gedetailleerde informatie over alle cookies onder de relevante toestemmingscategorie hieronder.
De cookies die zijn gecategoriseerd als ‘Noodzakelijk’ worden in uw browser opgeslagen omdat ze essentieel zijn voor het inschakelen van de basisfuncties van de site....
Noodzakelijke cookies zijn cruciaal voor de basisfuncties van de website en zonder deze werkt de website niet op de beoogde manier.Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare gegevens op.
Functionele cookies helpen bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over de statistieken van het aantal bezoekers, het bouncepercentage, de verkeersbron, enz.
Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te bezorgen op basis van de eerder bezochte pagina's en om de effectiviteit van de advertentiecampagne te analyseren.
coachen
Coaching speelt zich vaak af via het ‘managen’ van mensen. Hier gaat het om het motiveren, begeleiden en ontwikkelen van anderen, zonder noodzakelijkerwijs zelf direct bij te dragen aan de praktische uitvoering. Dit verklaart wellicht de aantrekkingskracht van coaching: het wordt gezien als een manier om impact te hebben zonder fysiek “de handen vuil te maken.” Hoewel coaching waardevol kan zijn, is het risico dat te veel nadruk op dit niveau leidt tot een disbalans. Als iedereen zich richt op het begeleiden van anderen, maar niemand zich bezig houdt met de concrete acties of technische uitvoering, kunnen organisaties vastlopen.
Daarnaast is coachen of gecoached worden een vorm van narcisme, zo stelt Roos Vonk, hoogleraar sociologie tijdens een interview met De Ondernemeropent nieuw scherm. Vonk verwoordt het als volgt: coachen – of gecoached worden – is een vorm van narcisme, waarbij de coach zich tijdelijk superieur en wijzer voelt dan de ander, maar dit ten koste gaat van het opdoen van echte zelfkennis. Daarbij versterkt een hoger coachtarief paradoxaal het placebo-effect, wat de narcistische dynamiek alleen maar verder aanwakkert. Deze verschuiving kan ertoe leiden dat er steeds minder aandacht is voor de praktische uitvoering van bepaalde taken, wat organisaties op de lange termijn kan verzwakken.
De consequenties op middellange en langere termijn voor Nederland zijn als volgt samen te vatten:
Het CBS waarschuwde in 2012 dat in een samenleving die sterk hedonistisch en materialistisch is georiënteerd, individualisme over kan gaan in hyperindividualisme, narcisme en onverschilligheid. Hierdoor verliest men de interesse voor de sociale omgeving, en worden waarden als gelijkheid en solidariteit eenvoudig terzijde geschoven.
Het succes van een organisatie of samenleving hangt af van een evenwichtige verdeling van rollen en competenties. Het verschuiven van focus naar coaching en zachte vaardigheden kan waardevol zijn, maar mag niet ten koste gaan van de basis: het uitvoeren van actie en innovatie. Uiteindelijk moet de kern van management—het beïnvloeden van wat wij in de praktijk doen en kunnen—bewaard blijven op alle niveaus.